Retrofit van de lakafdeling

INVESTERING IN RETROFIT VAN DE LAKAFDELING

Potentiële besparingen van enkele honderdduizenden euro's per jaar

König + Neurath investeert in een retrofit van de metaalproductie en registreert aanzienlijke besparingen op materiaal, energie en kosten dankzij de ingebruikname van nieuwe poedercabines. Alleen al in de metaalproductiehal van het Duitse familiebedrijf, dat kantoormeubilair en ruimteconcepten voor individuele werkculturen ontwikkelt en produceert in Karben, Hessen, worden meer dan 10.000 verschillende artikelen verwerkt. Nu zijn er nieuwe mobiele poedercabines geïnstalleerd voor het lakken van tafels, opbergoplossingen en kamersystemen. Het doel van de moderniseringsmaatregel: het verhogen van de kwaliteit, efficiëntie en procesbetrouwbaarheid.

König + Neurath produceert al bijna honderd jaar kantoormeubilair in Duitsland. Hoewel de ontwerpen en productiemethoden in de loop der decennia zijn veranderd, kenmerkt een unieke werkcultuur nog steeds de activiteiten van de totaalleverancier. "Een van onze kernwaarden is innovatie, naast partnerschap en betrouwbaarheid. Daarom analyseren we voortdurend de status van onze faciliteiten en plannen we de volgende moderniseringsstappen", zegt Timo Huss, productiemanager voor metaalproductie en ruimtesystemen. "In de productie ligt de focus op slanke productie, kwaliteit 'made in Germany', continu geoptimaliseerde productieprocessen en individuele klantwensen vanaf batchgrootte één."

Slechts vier weken ombouwtijd

De beslissing om te investeren in nieuwe poedercabines werd genomen vanwege het gebrek aan beschikbare reserveonderdelen voor de fabriek en de verouderde toepassingen. "Het was ons duidelijk dat we met een retrofit ook het poeder- en energieverbruik aanzienlijk konden verminderen. Daarom accepteerden we de stilstand van de fabriek en durfden we het aan om de nieuwe cabines met de hulp van onze projectpartner CS Oberflächentechnik GmbH bij wijze van spreken tijdens bedrijf te installeren." Binnen een geplande implementatietijd van slechts vier weken monteerden technici de platforms en installeerden ze de cabines, die vervolgens definitief in het transportsysteem werden gemonteerd. "Voor ons was dit een openhartoperatie", zegt Timo Huss, "die we alleen voor elkaar kregen dankzij de op partnerschap gebaseerde samenwerking met het team van CS Oberflächentechnik, de grote inzet van onze eigen medewerkers en de flexibiliteit van iedereen die bij het project betrokken was. Een meesterzet van de mensen."

Energiekosten met 50 procent verlaagd

Met de technologie van het vernieuwde systeem is de wisseltijd voor een kleurwissel teruggebracht tot tien minuten, wat een enorme tijdsbesparing oplevert met 35 kleurwissels per dag. Maar dat niet alleen, kruitverlies wordt ook aanzienlijk verminderd door de nieuwe pistolen. "Tot nu toe zijn we in staat geweest om het percentage defecte gelakte onderdelen met 50% te verminderen, 20% poeder te besparen en de energiekosten met 50% te verlagen," benadrukt de productiemanager. "Door de interne knowhow in het team hebben we ook een hangeroptimalisatie gerealiseerd, die we nu met externe ondersteuning aan het standaardiseren zijn. Het besparingspotentieel is hier enkele honderdduizenden euro's per jaar."

De ophanging van onderdelen optimaliseren

Tot nu toe hebben we het aandeel defecte gelakte onderdelen met 50% kunnen verminderen, 20% poeder kunnen besparen en de energiekosten met 50% kunnen verlagen.

Timo Huss, productiemanager metaalproductie en ruimtesystemen

De fabrikant van kantoormeubilair en kamersystemen heeft duurzaamheid, milieubescherming en het behoud van hulpbronnen tot kernpunten van zijn eigen bedrijfsbeleid gemaakt. "We optimaliseren consequent ons materiaal- en energieverbruik met nieuwe machines, luchtcompressoren en een betere benutting." Een ander aspect van verantwoord bedrijfsbeheer is het behoud van werknemers, zegt Timo Huss. "We kwalificeren onze medewerkers met regelmatige bijscholingsmaatregelen om zelf potentiële besparingen te identificeren, die we vervolgens samen implementeren."